Jim Avignon

Bottle

Jim Avignon, 84×59 cm

Europa

Jim Avignon, 238x154cm

BIO

Jim Avignon is notorious for his unconventional approach to art. He produces his artworks for entertainment purposes. In his paintings he reduces complex issues to their essentials and blends political, social and popcultural themes with fairy tales and cartoons. His work does not fit into any specific genre. Avignon wants to make art accessible to everyone.

Jim Avignon attempts to break the rules of the art market. By his own account, he is producing an average of 4.37 artworks per day – speed is a central to his work process. During the 1992 Documenta in Kassel he painted one artwork every day, only to destroy it afterwards. His painting at the East Side Gallery in Berlin is another well-known work. In 2013 he overpainted it without permission in a highly publicised event, even though it had previously been placed under monument protection (Denkmalsschutz).

Jim Avignon is also a musician and illustrator. He works predominantly in Berlin and has exhibited worldwide (e.g. France, Greece, United States, Guatemala, Singapore, and Russia). He often exhibits in unusual places, such as techno clubs.

BIO

Jim Avignon ist für seinen unkonventionellen Umgang mit Kunst bekannt und sieht sein Werk als Unterhaltungskunst. In seinen Arbeiten reduziert er das Komplexe auf das Wesentliche und vermischt Motive aus Politik und Gesellschaft und Popkultur mit Märchen- und Cartoonmotiven. Er selber lässt sich auf kein Genre festlegen und möchte Kunst für jeden erfahr- und konsumierbar machen.

Nach eigenen Angaben produziert Avignon durchschnittlich 4,37 Werke pro Tag – Schnelligkeit ist für ihn ein zentrales Thema. Dabei ist er auch außerhalb der Kunstszene produktiv, er betätigt sich nicht nur als Maler und Konzeptkünstler, sondern auch als Musiker und Illustrator. Zentrum seines Arbeitens ist Berlin, darüber hinaus hat er jedoch in unzähligen anderen Ländern außerhalb Deutschlands ausgestellt (u.a. Frankreich, Griechenland, USA, Guatemala, Singapur, Russland), darunter auch an ungewöhnlichen Orten wie Techno-Clubs.

Jim Avignon versucht immer wieder die Regeln des Kunstmarkts zu umgehen: Während der Kassel Documenta 1992 malte er jeden Tag ein Bild, um es daraufhin wieder zu vernichten. Ebenfalls sehr bekannt ist sein Gemälde an der Berliner East Side Gallery. Im Jahr 2013 übermalte er sein denkmalgeschütztes Werk ohne Genehmigung, in einer öffentlichkeitswirksamen Aktion.

VITA

Born 1968 in Munich
Lives and works in Berlin

Selected Exhibitions

2017
Highway to Hello/Die Kunstagentin, Köln

2015
Museum of Memories/Die Kunstagentin, Köln

2014
Der Kontrakt des Zeichners/Heisch Galerie, München
Global Playground/Galerie Tobias Schrade, Ulm

2013
die Stimme der Unvernuft/Gallery teapot, Köln
The masterplan/Second nature, Aix en Provence
How i met the internet/Gallery Krüger, Hamburg
Painting a truck for the Culture Tour Brazil with Carlos Dias
Unfollow the leader/Berlin Schaufenstergalerie
Murmuration/Die Kunstagentin, Köln with 44 Flavours

2012
De mi barrio a tu barrio/Streetarttour Central America
Group exhibition Künstlerhaus Bethanien Berlin
Überall und Nirgendwo/Gallery Krebs Bern
Manege a deux/Raum für Kunst Schacher Stuttgart
Le Monde d*hier/Arts factory @ Galerie lavignes, Paris

2011
Mess is more/Gallery Oberwelt Stuttgart
the Prison of meaning/Gallery Krüger, Hamburg
Me & the Establishment/Haus am Lützowplatz Berlin
One man Show/Cityleaksfestival, Köln
Procrastination/Wallpainting, Brooklyn

2010
Back from Black/MADRE Museum Naples
Parade of Pretenders/Gallery Schüppenhauer, Köln
My shadow, my friend/Gallery Krebs Bern
Berlin Blinddate/MCD LAB Sao Paulo
Wer nicht kommt fliegt raus mit 4000, Gallery Heitmann, DD
Speedy Wonderland/Factory Fresh w Roman Klonek, Brooklyn

2009
der Aufstand der Dinge/Gallery Sakamoto-contemporary, Berlin
Anxiety room/Factory Fresh w Jon Burgerman, New York
Stop me from doing nothing/Gallery Krüger, Hamburg
Big Bailout Burlesque/Factory Fresh, New York
The ugly dogma/Gallery Heitsch, Munich
Wallbreakers Festival with Modart, Berlin

2008
Unreal Estate / Gallery Heitsch, München
Everybody has a life to loose/ Gallery Krebs, Bern
Small World-big cities/ Rojo Artspace Sao Paulo
Hopeless Bohemians /Gallery Schüppenhauer, Köln

2007
Soloexhibition , Museum junge Kunst, Klagenfurt
Europe-Blinddate Festival für Goethe Institut New York
Wittgensteins wallet/Gallery Iguapop, Barcelona
The future of past/Galerie Tristesse, Berlin

2006
La Quenta por favor/Art factory, Paris
Import-Export/Gallery Heliumcowboy Hamburg

2005
Crazy patterns of life/Gallery Schüppenhauer, Köln
Map of menatlities/Gallery Feinkunst Krüger/Hamburg

2004
Its not easy being easy/Gallery Asperger, Berlin

2003
At home with me/Museum of modern Art, Jyväskylä, Finland

2002
The sudden end of new economy/Galerie Wewerka, Berlin

1998–2001
diverse livepainting-performances in Cooperation with DAG
Museum of Modern Art Barcelona, ICA London

1997
Plug in/National Art Club , New York

1995
Get rich with art/Kunsthalle Schirn Frankfurt

1993
Club der Verlierer/Berlin

1992
3-week livepainting-performance at documenta Kassel

1987-1992
Space installations in factory buildings

Selected Projects

1990
Painting a part of the Berlin Wall at the new EastSide Gallery

1992
Performance „Destroy Art Galleries“ during the Documenta Kassel

1998
Design of an aircraft of the German British Airways

2004
Design of a 2800m² painting for the opening of the Berlin Olympic-Stadium

2013
Painting the ZDF Aspekte TV-Studio during live program

NEWS

ARTE Kurzvideos: Jim Avignon – Street Art mit Flüchtlingskindern

Jim Avignon | New Arrivals

Jim Avignon | Digital Parade

ARTBERLIN-Interview mit Jim Avignon „Ich stand außen und wollte nicht rein“

New York Times: „12 Treasures of Europe“ – with Jim Avignon

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